Skicka in din egen recension idag!

# Eld av Enslaved betyg 5/5 (Björn Aspelin)
# Till Fjälls av Vintersorg betyg 5/5 (Alexander Ljungqvist)

film:
# Korpen Flyger av Hrafn Gunnlaugsson betyg 4/5 (David Nilsson)

# Vill du recensera en bok, cd, film eller något annat?

# Vikingarne av Johannes Bröndested betyg 5/5
Detta är en bok skriven på danska. Det är rätt så lättfattlig danska så det är lätt att ta sig igenom. Det är en faktaspäckad bok som behandlar vikingar från början till slut. Den spänner över deras levnadssätt och deras handlingsvägar samt plundringståg. Den behandlar inte endast danska fynd utan även skånska. Det är klart en läsvärd bok.

Förlag: Gyldendal
Utgivningsår: 1960
Betyg = 5/5

Recenserat av Ragnar Hansson 000912

# Asken Yggdrasil av Alf Henriksson och Edward Lindahl betyg 5/5
Jag tycker... boken är fantastisk! Den är lättläst, skriven i sagoform och kort och koncis och väldigt välskriven. Jag är ingen expert på det här ämnet men jag tror att den innehåller mycket fakta och det "viktigaste" om världens uppkomst och livet efter. Rekommenderas varmt till nybörjare som jag =D

Förlag: Bra Böcker AB
Utgivningsår: 1973
Betyg = 5/5

Recenserat av Elisabet 000914

Asken Yggdrasil finns att beställa som CD-bok hos Adlibris.

# Asken Yggdrasil av Alf Henriksson och Edward Lindahl betyg 4/5
Denna bok är skriven på ett lättläst sätt vilket är bra om man inte kan så mycket om asatro. Asken Yggdrasil behandlar olika sägner tex: Hur allt började, Fenrisulvens fängslande, Balders död och Ragnarök. Det står också väldigt utförligt om de vanligaste asagudarna, var de bodde och vad de gjorde. En annan intressant sak är att det står mycket om människorna, dvärgarna, jättarna, vanerna och alverna. Det handlar alltså inte bara om asagudarna. Jag tycker att boken är skriven på ett intressant sätt och den kan vara en bra start inom asatron. Jag kan ibland dock tycka att den är lite barnvänligt skriven och slutet är definitivt skrivet så.

Förlag: Bokförlaget Trevi
Utgivningsår: 1973
Betyg = 4/5

Recenserat av Enhärjer 000921

# Northern Mysteries & Magick av Freya Aswynn betyg 4/5
Jag tänkte bara rekommendera denna bok för dess eminenta innehåll. Boken tar på ett väldigt bra sätt upp grunderna inom Asatro och runor. Är du bra påsläst inom området så kommer nog denna bok att kännas som en upprepning, men för Er som ännu inte hunnit läsa så mycket är denna bok väldigt bra.

Förlag: Llewellyn Pubns
Utgivningsår: 1998
Betyg = 4/5

Recenserat av Pierre B Jonsson 000912

Northern Mysteries & Magick finns att beställa hos Adlibris.

# Den fornnordiska skapelseberättelsen & Mytologi lexikon av Nils-Eric Hennix betyg 5/5
Denna bok på ca 150 sidor innehåller den fornnordiska skapelseberättelsen på ett lättläst sett. Den är ganska rikt illustrerad (svartvita bilder i det här fallet). Som avslutning på boken så finns ett mytologi lexikon som tar upp mer än 400 benämningar! Riktigt bra bok som säkert bassar i alla folks boksamlingar, speciellt de som är intresserade av ämnet. Som sagt, en riktigt bra bok!

Förlag: Valkyria förlag
Utgivningsår: 1995
Betyg = 5/5

Recenserat av Ein Windir 021007

# Gudar och hjältar i nordisk mytologi av Brian Branston betyg 4/5
Jag tycker att boken är innehållsrik och berättar på ett bra sätt. Ett plus är de fina bilderna.

Förlag: -
Utgivningsår: -
Betyg = 4/5

Recenserat av Julia 030709

# Trägudars Land av Jan Fridegård betyg 5/5
Jan Fridegård kan väl räknas till en av de större svenska författarna med många tunga titlar bakom sig. Av alla hans verk som jag har läst så kan jag med lätthet säga att "Trägudars Land" är det bästa. Han tar med läsaren till Sverige på vikingatiden och man får följa trälen Holme och trälinnan Ausi. Jan Fridegård lyckas spegla livet och det gårdssamhälle som då rådde på ett exceptionellt sätt och hans beskrivningar på både miljö och personer är mycket målande. En detalj till som gör att boken skiljer sig från många andra, till det bättre anser jag, är att talet är mycket begränsat. Istället för en riklig användning av talstreck så skriver han kanske "Ausi bad Holme om hjälp", utan att gå in på detaljer. Detta förstärker atmosfären boken igenom och gör den ännu mer "mystisk". Här följer ett litet utdrag ur boken: "På fartyget kunde Holme och Ausi urskilja en vapenlös gestalt i lång dräkt. Han höll upp ett blänkande föremål framför sig och kämparna stod i ring runt honom som om de lyssnat till hans ord. Det kunde inte vara en kvinna eftersom han var lika lång som de största kämparna och hade breda axlar. Efter en stunds rådplägning sinsemellan tecknade kämparnas hövding åt denf rämmande att stiga ned i den närmaste draken. Han lydde sedan han lyft händerna över de kvarlämnade fångarna, sina kamrater."

För de som inte redan gissat så var det här "blänkande föremålet" ett kors. Och främligen på båten får en ganska stor roll. "Trägudars Land" skildrar verkligen det forna Sverige och försöken till dess kristnande på ett bra sätt och jag kan inte ge boken annat än en femma i betyg.

Rekommenderar boken varmt till alla!

Förlag: Wahlström & Widstrand
Utgivningsår: 1940
Betyg = 5/5

Recenserat av Mattias Leufkens 031101

Trälserien finns att beställa hos Adlibris.

# Värend och Virdarne av Gunnar Olof Hyltén-Cavallius betyg 4/5
Böckerna är nyutgivna 1921. Böckerna är skriven på gammel-svensk och fordrar att man läser aktivt. Är en etnologi där det mest handlar om trakterna runt Växjö. Det finns mycket att hämta i dessa två böcker, även för de som inte bor i Småland och har sina tankar till Forn Sed. Författaren redovisar sägner, ortsnamn, personnamn och religösa handlingar m.m. Han börjar med när de första människorna kom till Norden och sina tankar om de Gudar, Jättar, Troll och övriga, som då var allena rådande. De olika folkvandringarna. En jämförelse med Forn Sed och kristendomen som är helt suverän. Böckerna är mycket läsvärda. Dessa två böcker vore bra att ha till hands som ett uppslagsverk.

Förlag: Nordstedt
Utgivningsår: 1864
Betyg = 5/5

Recenserat av Björn Gustafsson 040107

# Kunskap och insikt i norrön tradition av Catharina Raudvere betyg 5/5
Det här är en väldigt intressant och matnyttig bok för den som är intresserad av den forrnordiska religionen och magin. Ganska faktaspäckat, ingenting man läser samtidigt som man tittar på tv direkt, men hyfsat lättläst ändå. Vad som mest av allt gläder en -efter att ha kräkts på en del mindre seriösa böcker- är den befriande bristen på viltflygande spekulationer. Särskilt om man letar böcker om fornnordisk magi kan man bli alldeles intrasslad i diverse författares högst personliga åsikter och teorier. Det kan ju vara intressant iochförsig, men man tröttnar efter ett tag. Kunskap och insikt i norrön tradition innehåller inga uppgifter som man frågar sig var sjutton författaren har fått dem ifrån, och det är trevligt. Istället redovisar hon de uppgifter som finns om den norröna trolldomsuppfattningen, diskuterar källornas tillförlitlighet och betydelse. Citat refereras på både orginalspråk och nusvenska, vilket underlättar väldigt för oss som inte behärskar vår fornisländska för fem öre, men som ändå är intresserade av att veta. Inte särskilt många, men väl valda och analyserade bilder finns också. Det som framförallt får mig att rekomendera den här boken är att den samtidigt som den håller sig i den akademiska världens noggrannhet vad gäller faktauppgifter och flummerifrihet, samtidigt är väldigt läsbar, och fullt möjlig att slå sig ner med och läsa för sitt höga nöjes skull.

Förlag: Nordic Academic Press
Utgivningsår: 2003
Betyg = 5/5

Recenserat av Moa 040109

Kunskap och insikt i norrön tradition finns att beställa hos Adlibris.

# Uthark - Nightside of the runes av Thomas Karlsson betyg 5/5
Runmagiska böcker skrivna av svenska eller skandinaviska författare växer inte på träd, utan dem som skriver sådana böcker tenderar vara amerikaner. Därför känns det extra genuint att Uthark är skriven av en nordbo, trots att den är på engelska.

Boken är upplysande på ett avslappnat sätt och går igenom saker som är rent ut sagt unika i min mening. Sällan har något skrivits om Sigurd Agrells Uthark och framför allt så har jag aldrig sett något givande om runmystikern Johannes Bureus förut. Denna bok presenterar dessa båda herrars system och idéer på ett inspirerande sätt, men den går även in på traditionell runmagi och mycket därtill. Bland annat något som kallas Helwegr, vilket skall stå för Odens initering ned i Hels nio världar där han sedan hänger i Yggdrasil och till slut belönas med runsångerna. Detta var något nytt för mig, men jag måste säga att denna spekulation ger en ny dimension till runmystiken och att runraden skulle vara mer än magiska symboler.

Boken Uthark går på djupet. Det kan nog vara svårt för en nybörjare att hänga med i svängarna om man inte är insatt i gudavärlden. Dock tycker jag att det inte ska skrämma bort människor från boken, utan tvärtom, den kan ge desto mer.

Som den här recensionen säkert uppenbart har visat så är jag oerhört förtjust i Uthark. Jag rekommenderar den till alla, och den borde verkligen finnas i bokhyllan hos seriösa studenter/utövare av runmagi och runmystik. Om inte annat som ett alternativ till all litteratur som berör Futharken. Boken kommer dessutom i tåligt hårdpärmsutförande och är oväntat billig.

Förlag: Ouroboros Produktion
Utgivningsår: 2002
Betyg = 5/5

Recenserat av Malört 040318

Uthark - Nightside of the runes finns att beställa hos Adlibris.

# Havamal av Bjorn Jonasson (skalden är okänd) betyg 5/5
Havamal, vikingarnas visdomsord är en bok som är ett måste på bokhyllan för alla som är intresserade för den nordiska mytologin. Havamal betyder Odens sånger, eller Odens råd. Havamal är en samling med visdomsord som är är skrivna i diktform. Boken ger en bild av vikingarnas syn på livet och många bra råd som även är aktuella i dagens läge T.ex. vänskap, positivt tänkande, mat, pengar, initiativkraft och mycket mer. Det finns även förenklade varianter av havamal, en mindre pocketvariant på ca 100 sidor. Finns att köpa på Handfaste i Gamla Stan i Stockholm. Ett klart läsvärt tips om nordens visdom!

Förlag: Gudrun publishing
Utgivningsår: 2001
Betyg = 5/5

Recenserat av Ola Stålsmeden 041009

Havamal (Saying of the vikings) finns att beställa hos Adlibris.

# Röde Orm av Frans G Bengtsson betyg 5/5
En berättelse om Tostes yngste son Orm, senare känd som Röde Orm. Han blir kidnappad som yngling och åker ut på plundringståg med sina kidnappare. Han tjänstgör som galärslav och senare i livvakten hos den som håller honom förslavad. När han till slut kommer därifrån så stannar han till i Danmark hos kung Harald, alltså Harald Blåtand där han träffar sin blivande fru. Han kommer sent om sider hem till en orolig mor och berättelsen fortsätter. Boken skildrar hela Orm´s liv, från början till slut. Den är skriven på gammelsvenska, alltså gingo, stodo, foro o.s.v. så det går lite trögt innan man vant sej. Boken är rätt humoristisk samtidigt som den skildrar ganska våldsamma och tragiska händelser. Den berättar även mycket om kristnandet i Europa, asatron och skildrar delar av islam. Den tar inte upp så mycket av asatron som jag skulle vilja men det är ändå en av dom allra bästa böcker jag läst.

Förlag: Norstedts Förlag
Utgivningsår: 1990
Betyg = 5/5

Recenserat av Patric Semb 041019

Röde Orm finns att beställa hos Adlibris.

# Trollbunden av Margit Sandemo betyg 5/5
Jag tycker Trollbunden av Margit Sandemo är en helt underbar bok, den handlar om mystik, trolldom och kärlek. Jag är väl lite småtokig, men jag tycker faktiskt att det är lite synd att det inte är så många som läser Sandemos böcker, de är helt underbara! Men för att återkomma till boken så kommer jag att skriva ett litet urdrag här under.

Den kvällen, senhösten 1581, då froströken blandades med blodrött brandsken på himlen över Trondheim, vandrade två kvinnor ute, utan att veta om varandra. Den ena var Silje, en knappt 17 -årig flickunge med ögon oförstående och stora av ensamhet och hunger. Hon drog i hop axlarna mot kylan och stoppadde in sina frusna händer i klädespaltorna, som mest liknade hopsydda säckar.

Detta var ett litet urdrag ur den första boken i serien Isfolket. Jag gillade boken för jag gillar att läsa böcker som handlar om okultism och sånt. Boken var bra i allmenhet. Man fastnar redan efter första kapittlet om nån undrar om jag rekomenderar den så ja det gör jag verkligen.

Men i alla fall, Silje är en liten ensam flicka i nordnorge i pestens framryckningar har stora problem med att klara sej tills hon hittar en liten flicka som sitter och gråter över sin döda mor. När hon gått fram till flickan och fått hennes uppmärksamhet ser Silje de gula vackra, men farliga ögonen. Den underliga flickan hette Sol. Hon var av släkten Isfolket, men det visste hon inte då. Lite senare får man läsa om Tengel och deras strider mellan gott och ont. Historien om Isfolket sträcker sej över en serie böcker (47 stycken böcker med ca 240-250 sidor). Sedan kommer även serien Häxmästaren och Ljusets rike som är samman svetsade till Isfolket. I häxmästaren kan man läsa om forn nordisk magi och sånt men det kan man även i Isfolket som börjar med Trollbunden, en bok som jag personligen tycker att alla bör läsa. Ha en trevlig läs stund!

Förlag: Boknöje AB
Utgivningsår: 1982
Betyg = 5/5

Recenserat av Björn Loke Olsson 050110

Trollbunden och Margit Sandemos andra böcker finns att beställa hos Adlibris.

# Freja - Sagan om Valhalla av Johanne Hildebrandt betyg 5/5
Jag tycker att boken är väldigt bra, och ger en bra inblick i hur det kan ha varit. Man får följa vår mytologis gudar i deras värld som vanliga människor. Just denna bok är första boken i triliogin, och handlar om Freja, och kriget i Vanaheim mot asarna. Freja möter Tor och blir förälskad...

Förlag: Månpocket
Utgivningsår: 2002
Betyg = 5/5

Recenserat av Pauline Wirenborg 050116

Freja - Sagan om Valhalla finns att beställa hos Adlibris.

# Idun - Sagan om Valhalla av Johanne Hildebrandt betyg 5/5
Jag tycker att boken är väldigt bra, och ger en bra inblick i hur det kan ha varit. Man får följa vår mytologis gudar i deras värld som vanliga människor. Idun är den andra boken i Johanne's triliogi. I denna får man följa Freja's dotter Idun. Svartsoten drar igenom Midgård, och den enda som kan stoppa den är Freja. Tor måste få hjälp av Freja. Men Freja har andra problem, hon har inte tänkt mycket på hur Idun har det och Idun rymmer till Idunvallen med en av Tor män.

Förlag: Månpocket
Utgivningsår: 2003
Betyg = 5/5

Recenserat av Pauline Wirenborg 050116

Idun - Sagan om Valhalla finns att beställa hos Adlibris.

# Saga - Från Valhalla av Johanne Hildebrandt betyg 5/5
Jag tycker att boken är väldigt bra, och ger en bra inblick i hur det kan ha varit. Man får följa vår mytologis gudar i deras värld som vanliga människor. Denna är den sista i Johanne's tiliogi. Iduns dotter Saga är nära att offars till Frejas största fiende, Loke. Även i denna bok förälskar sig huvudkaraktären (Saga) i en av Tors mannar..

Förlag: Månpocket
Utgivningsår: 2004
Betyg = 5/5

Recenserat av Pauline Wirenborg 050116

Saga - Från Valhalla finns att beställa hos Adlibris.

# Asa-Tors Hammare av Ebbe Schön betyg 5/5
Den här boken är makalöst bra för båda de som är intresserade av mytologi och de som inte är det. I första halvan tar Ebbe Schön upp "trosfrågan" i den nordiska mytologin och skriver mycket omfattande om de mest kända gudarna. I den andra delen skriver han om berättararvet, alltså det som har gått från generation till generation, och det är mycket om troll, jättar och andra mystiska väsen. Helt klart den bästa bok jag har läst om nordisk mytologi.

Förlag: Hjalmarsson & Högberg
Utgivningsår: 2004
Betyg = 5/5

Recenserat av Johan Nilsson 050221

Asa-Tors Hammare finns att beställa hos Adlibris.

# Urkraft av Thyrfing betyg 5/5
Ett mycket bra metal album med kanske världens bästa Vikingmetal band, jag rekommenderar starkt denna skiva, många av texterna är dessutom på svenska vilket gör det hela mer intressant.. Otroligt bra texter om nordisk mytologi. Mera info och "ljud-samples" finns på http://www.thyrfing.com/.

Förlag: Hammerheart Records
Utgivningsår: 2000
Betyg = 5/5

Recenserat av Linus Höglind 000913

Urkraft av Thyrfing finns att beställa hos CDON.

# 1184 av Windir betyg 5/5
Såg att en Thyrfing skiva blivit recenserad tidigare, så jag fortsätter i samma spår, fast med en annan grupp. Nu är det norska Windir det handlar om. En Blackmetal grupp som har mycket folkmusikslingor i musiken. (Även kallad Vikingametal på en del håll). Det är Valfar's (frontmannen) 3:e släpp i Windir och det låter verkligen bra tycker jag. För det är bara inte en massa "skrik" som en del skulle kunna ha uttryckt det, utan även ren sång, och synten spelar en stor roll här... Det är 8 låtar och de flesta handlar väl om slag och kungar i det forna Norge. På denna skiva är texterna på engelska, till skillnad från dem förra som var på norska. För er som gillar blackmetal, eller extrem musik i huvutaget, och gärna med lite melodier i det hela, så bör detta kollas upp! För det är en riktigt bra skiva och den kommer att hålla 1184 år minst! (iallafall för min egen lilla del..) Kolla: http//:www.windir.no.

Förlag: Head Not Found
Utgivningsår: 2001
Betyg = 5/5

Recenserat av Ein Windir 021006

1184 av Windir finns att beställa hos CDON.

# Dödsfärd av Månegarm betyg 5/5
Helt oförberedd stötte jag på Norrtäljegrabbarnas 3:e fullängdare som fått namnet "Dödsfärd". Till att börja med så har skivan ett otroligt iögonfallande omslag föreställande en död vikingahövdings (gissar jag på) dödsfärd där man suttit eld på skeppet den döde kroppen vilar i, och hans lojala krigsmän står med höjda facklor och horn och ser på medans Hugin och Munin cirkulerar i skyn. Än en gång ritat av den fantastiske Kris Verwimp. Till själva skiva; Som vanligt har vi de klasiska folktonerna från fiol, mungiga och akustisk gitarr blandat med brutal och rasande metal. Något som jag direkt lade märke till var att det är mer ren sång på skivan än i jämförelse med de två äldre ("nordstjärnans tidsålder" och "havets vargar"), vissa refränger påminner lite i sången om gamla hederliga Vintersorg! Men det är ingen kopia heller. Ljudbilden har förbättras och det låter mindre rått från både instrument och sång i min mening, en utveckling i Månegarms musik som inte alls är i vägen. Otroligt vackra, poetiska texter skrivna av Pierre W som stolt berättar om forna dagar och om vårat hedniska arv. Finns inte så mycket mer att säga... Bäst ut av de 11 spåren är "i evig tid", "ägirs vrede" och "ursjälens visdom". Gör som jag: KÖP SKIVAN!

Förlag: Displeased Records
Utgivningsår: 2003
Betyg = 5/5

Recenserat av Samuel 031212

# Secret of the Runes av Therion betyg 5/5
Svenska Therion är ett väldigt intressant band. För de som är intresserad av välgjord metal, men även de med det minsta intresse för mytologi och magierna runt omkring myterna. De började spela tung dödsmetall under det tidiga 90talet, men huvudmannen Christoffer Johnsson utvecklades snabbt åt andra håll, för varje skiva som släpptes blandades allt fler och fler influenser från klassisk musik såväl som olika sorters folkmusik och populär-musik in. I min mening är Secret of the Runes, deras tionde album, kronan av deras musikaliska utveckling. Från att tidigare ha blandat en hel massa olika mytologier och magiformer - främst från mellanöstern - har de här, som titeln påvisar, fokuserat på nordisk mytologi. Lyriken är för övrigt skapad av den extremt pålästa Dragon Rouge-grundaren Thomas Karlsson, som samtidigt skrev boken Uthark - Nightside of the Runes (recenserad ovan).

Skivan börjar med den mäktiga Ginnungagap, om världens skapelse (enligt vår favoritmyt), och går sedan låt för låt igenom Yggdrasils nio grenar, för att sedan avslutas med titelspåret, som handlar om hur man kan använda runmagi enligt Dragon Rouge's filosofier. Då jag väntade mig ett mäktigt Ragnarök-epos av Wagner-magnitud, var titelspåret något av en besvikelse, men resten av albumet är magnifikt. Vackra pompösa orkestrala harmonier (ytterst Wagner-inspirerade) tillsammans med ståtlig körsång (på svenska, engelska och tyska), med ett tungt och svängigt heavy metal-riffande som grund. Episkt och storslaget när det är som sämst, obeskrivbart när det är som bäst.

Man fylls av stolthet och lycka när man lyssnar på detta album. Det finns för övrigt utgivet i digipack, med två extraspår; en cover av Scorpions Crying Days, samt ABBAs Summer Night City (!). Ett mästerverk.

Förlag: Nuclear Blast
Utgivningsår: 2001
Betyg = 5/5

Recenserat av Andreas 040901

Secret of the runes av Therion finns att beställa hos CDON.

# Eld av Enslaved betyg 5/5
En del skivor med vikingametal har recenserats här redan. Men jag saknade en grupp/skiva. Alla (nästan alla) band som spelar vikingametal idag, har en gemensam inspirationskälla. Källan är det norska bandet Enslaved. Dem har gett ut ett flertal skivor, de flesta väldigt bra. Men det finns en skiva som slår allt. Albumet "Eld" är diamanten i samlingen. Inte så bra ljudkvalitè som man skulle kunna önska sig, men det är ju metal. Denna skiva måste bara lyssnas igenom av alla metal/vikinga fans. Skivan blir inte sämre av att de sjunger på norska/gammelnorska! Med låtar som "793(slaget om lindisfarne)", "hordalendingen" och "Alfablot" så förstår jag att du kommer att springa och köpa den här skivan imorgon.

Förlag: Osmose
Utgivningsår: 2003
Betyg = 5/5

Recenserat av Björn Aspelin 040922

# TIll Fjälls av Vintersorg betyg 5/5
Albumet "Till Fjälls" som släpptes 1998 av Napalm Records är ett fruktansvärt bra album, alla texter är på (gammel)-svenska och musiken är fantastisk. Med influenser av nordisk folkmusik och hårdrock skapar Vintersorg en fulländad och stämningsfull skiva som få andra. Denna skiva rekommenderar jag starkt.

Förlag: Napalm Records
Utgivningsår: 1998
Betyg = 5/5

Recenserat av Alexander Ljungqvist 041106

# Korpen flyger av David Nilsson betyg 4/5
Det är vikingatid och nordmännen drar runt Europa i jakt på silver och slavar. De dödar hänsynslöst det som kommer i deras väg. De två Isländska fosterbröderna Thor och Erik och deras männ går i land på Irland där de plundrar en gård. De dödar paret som bor på gården och Thor tar deras dotter som träl och senare som sin fru. Sonen vars namn är Gest kommer undan på grund av att en av bröderna inte vill döda ett barn. Tjugo år senare reser Gest till Island för att hämta sin syster oc hämnas sina föräldrars död.

En mycket en spännande och unik film som jag rekomenderar. Den ger en enkel bild av hur livet kunde ha tett sig på Island under vikingatiden. Tron på asagudarna är mycket stark, i synnerhet på Oden. Detta förklarar Thors stora fasa när korpar börjar synas på hans gård. Thor gör precis vad som helst för att inte falla i onåd hos gudarna. Hans fru å andra sidan är kristen vilket ger ett bevis på att kristendomen börjar få grepp om norden. Naturligtvis uppstår slitningar i relationen eftersom de har olika moraluppfattning. Det ända fel jag kan hitta i filmen är att Gest använder sig av kastknivar som det inte finns några bevis på att det användes under vikingatiden.

Filmen är del 1 av 3. Första filmen heter Korpen flyger uppföljaren Korpens skugga och den tredje och sista Den vite vikingen.

Filmbolag: -
Utgivningsår: 1984
Betyg = 4/5

Recenserat av David Nilsson 030816

Korpen flyger finns att beställa hos CDON.

# Läs andras recensioner eller skicka in din egen!
Här kan ni ge era egna recensioner på bra eller dåliga böcker, filmer, dataspel m.m som är vikinga/asatro relaterat! Om ni inte kan fylla i alla uppgifter så är det inte så viktigt (man kanske inte kommer ihåg förlag/utgivningsår på en bok man lånat på biblioteket och lämnat tillbaka), men vissa uppgifter är obligatoriska. Om formuläret inte fungerar för er så får ni gärna skicka ett mail med motsvarande uppgifter! Recensions-formuläret hittar ni nederst på denna sida.

Eftersom jag inte fått in så många recensioner på spel och filmer så vore det kul om sådana dök upp :)

Skicka in din egen recension idag!

Observera att * betyder att fältet måste fyllas i för att recensionen skall godtas!